P
patrick457
Guest
I stand corrected. I must be thinking of Cantonese there (where 上 can be either seung5 = ‘light (yang) rising’, i.e. low rising or seung 6 = ‘light departing’, i.e. low level).上 in Mandarin is typically tone four, the falling tone, as in the name of the city, 上海, which is transliterated as Shànghǎi in pinyin.
上
Oracle bone script
Bronzeware script
Seal Script
An ideogram showing the concept of up by showing one line above another.
1.) (prep) above, over
2.) (adj) last, former, prior
3.) (adj) above, higher
4.) (v) go up, send up
Old Chinese: daŋʔs, daŋʔ (Starostin); daŋʔ-s {[d]aŋʔ-s} (Baxter-Sagart); *ȡi ̯aŋ (Karlgren); *ʑiaŋ (Wang Li); *djaŋʔ (Zhengzhang Shangfang); *djaŋx (Li); *djaŋʔ (Baxter, Pan Wùyún)
Middle Chinese: *ʒ́àŋ, *ʒ́áŋ (Starostin); *dzyangX, *dzyangH (Baxter); *üiaN (Karlgren, Li Rong); *düiAN (Zhou Fagao, Shao Rongfen); *ü˜(aN (Wang); *düÄŒN (Zhengzhang); *üjAN (Dong Tonghe); *düjŒN (Pan)
Mandarin: shàng (shang4)
Hakka: song (song4), sông (song1)
Min Nan (Taiwanese Hokkien): siōng (siong7), siāng (siang7), chiū[sup]n[/sup] (chiu[sup]n[/sup]), chhiū[sup]n[/sup], (*chhiu[sup]n[/sup]*7)
Min Nan (Teochew): zion6, zion7, siang6, siang5
Yue (Cantonese): seung5, seung6
Wu (Shanghai): zaon2, zaon3
Wu (Shaoxing): zan2, zaon2, zaon3
Wu (Quzhou): zhan3
Wu (Wenzhou): yi2, yi3
Japanese (on’yomi): jō (go’on), shō (kan’on), shan (sō’on)
Korean: sang
Vietnamese: thượng
商
Oracle bone script
Bronzeware script
Seal Script
1.) Shang Dynasty
2.) commerce, business, trade
Old Chinese: *taŋ (Starostin); *s-taŋ (Baxter-Sagart); **ɕi ̯aŋ * (Karlgren); *ɕiaŋ (Wang Li); *hljaŋ (Zhengzhang); *hrjaŋ (Li); *hjaŋ (Baxter); *qhjaŋ (Pan)
Middle Chinese: *śaŋ (Starostin); *syang (Baxter); *þiaN (Karlgren, Li Rong); *þiAN (Zhou, Shao); *þ˜(aN (Wang); *þÄŒN (Zhengzhang); *þjAN (Dong); *þjŒN (Pan)
Mandarin: shāng (shang1)
Hakka: sông (song1)
Min Nan (Hokkien): siong (siong1)
Min Nan Teochew: siang1
Yue (Cantonese): seung1
Wu (Shanghai): saon1
Wu (Shaoxing): san1, saon1
Wu (Quzhou): shan1
Wu (Wenzhou): shi1
Japanese (on’yomi): shō (shau)
Korean: sang
Vietnamese: thương*